5.01.2009

Jeleniogórzanie mniej znani: Oded Regev

W miesięczniku "Odra" natrafiłem na wywiad z Odedem (Otkiem) Regevem - nota bene przeprowadzony przez inną sławę, pana Henryka Skwarczyńskiego. Oto wyjątek z niego, może niekoniecznie reprezentatywny dla całej rozmowy, jednak interesujący z mojego punktu widzenia:

– Wyjechałem z Polski z rodzicami w roku 1958. Mieszkaliśmy w Jeleniej Górze. Moje polskie imię to Otek – trochę nietypowe. Jest zdrobnieniem od Otto. Nigdy nie wyjaśniłem z rodzicami, dlaczego dali mi takie imię. Dziadek nazywał się Jehoszua – biblijny Jozue – i rodzice, zgodnie z żydowską tradycją, chcieli go upamiętnić moim imieniem. On sam, prawie z całą rodziną moich rodziców, zginął w hitlerowskim obozie zagłady. Jak wyszedł Otto z Jehoszuy (żydowskie zdrobnienie: Szyje), nie wiem, ale wyobrażam sobie, że w Polsce lat pięćdziesiątych łatwiej było się nazywać Otto niż Szyje. Jednym moim imiennikiem, jak sięgam pamięcią, był Otek, postać z rysunków Eryka Lipińskiego w ,,Przekroju”. Byłem z tego dumny. W Izraelu moja nauczycielka ,,ochrzciła” mnie imieniem Oded. Jest to znowu imię biblijne – jest dwóch Odedów, niespecjalnie ważnych, figurujących w Drugiej Księdze Kronik. Pierwszy był ojcem proroka Azariaha Ben Odeda. Drugi był prorokiem. Imię Otto nie wchodziło w rachubę w Izraelu. [...]

[...] Dwa lata temu pojechałem z żoną i dziećmi do Warszawy i Jeleniej Góry. Odnalazłem dom, w którym mieszkałem. Podwórka, na których się bawiłem. Moją szkołę. Pamiętałem ulice i domy Starego Miasta. Byłem wzruszony. Jelenia Góra i okolice, a więc Karpacz, Cieplice czy Szklarska Poręba, są piękne [...]

Nie znam się ani na ASTRO, ani na FIZYCE, ale wygląda na to, że mamy pewne braki w 'Słowniku Biograficznym Ziemi Jeleniogórskiej' , który publikuje "Książnica Karkonoska".

Oded Regev, ur. w Wałbrzychu w roku 1946. Astrofizyk mieszkający w Izraelu. Autor wielu książek naukowych, m.in. 'Chaos and Complexity in Astrophysics'.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Flagi

free counters